Standardy Ochrony Uczestników Akademii Królowej Jadwigi

1. Najważniejsze elementy standardów ochrony uczestników
  • Standardy ochrony uczestników to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każdy uczestnik mógł się czuć w CRH dobrze, był w niej akceptowany i szanowany. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w CRH lub poza nim, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
  • Każdy osoba w naszej społeczności jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego środowiska: personel (nauczyciele i inni pracownicy CRH), uczestnicy i ich rodzice. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.
  • W CRH wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony uczestników przed krzywdzeniem:
    • osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – Magdalena Zamoyska, dyrektor;
    • osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń, prowadzenie interwencji i koordynujące udzielanie wsparcia – p. Iwona Roszkiewicz (psycholog), Magdalena Tokłowicz (psycholog), Magdalena Zamoyska oraz każdy członek personelu obdarzony przez uczestnika zaufaniem
    • osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w Internecie – p. Joanna Effert;
  • Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o uczestników, zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
  • W CRH organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do personelu, rodziców i uczniów. Szkolenia i warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom przemocy.
  • Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników CRH, uczestników czy innych członków społeczności.
  • Każdy sygnał świadczący o tym, że uczestnik może doświadczać przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego uczestnika w CRH, jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez personel CRH. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel CRH podejmuje działania według zasad określonych w pełnej wersji standardów ochrony dzieci.
  • Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy uczniowie są krzywdzeni przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o sytuacji poinformować personel CRH.
  • Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a uczestnikami. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole. Personel będzie zawsze reagował na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
  • Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich uczestników. Godność każdej osoby jest w CRH szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość i indywidualność każdego uczestnika, co wymaga dostosowania metod i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
  • Personel CRH powinien reagować na niewłaściwe zachowania uczestnika wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując przyjęte w CRH środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
  • Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą elektroniczną. CRH dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści szkodliwych. Ponadto personel CRH reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Uczestnik zawsze może poprosić o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
  • Personel CRH dba o ochronę wizerunku uczestników. Rodzice wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z CRH są robione zdjęcia i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane w mediach społecznościowych. Mogą być na nich obecni tylko ci uczestnicy, których rodzice wyrazili na to zgodę. Każdy uczestnik w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego wydarzenia był publikowany. Personel CRH szanuje decyzję dziecka. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.
  • Uczestnicy powinni szanować prawo do prywatności innych uczestników oraz dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.
2. Zasady bezpiecznych relacji personelu CRH z uczestnikami

W standardach ochrony małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który powinien być respektowany przez wszystkich pracowników CRH. Poniżej zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w CRH:

  • Personel CRH podejmuje działania dla dobra uczestników i w ich najlepszym interesie.
  • Każdy uczestnik jest traktowany z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.
  • Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania wybranego uczestnika.
  • Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z uczestnikami, właściwych dla osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w komunikacji i kontakcie fizycznym.
  • Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
  • Niedopuszczalne jest nawiązywanie z uczestnikami jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
  • Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku uczestników dla celów prywatnych.
  • Każdy kontakt z uczestnikami jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań prowadzonych na rzecz CRH. Personel szkoły nie może utrzymywać relacji prywatnych z uczestnikami (poza sytuacjami, gdy kontakty poza CRH wynikają z innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny bądź znajomym rodziny uczestnika).

W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika CRH, którego darzy zaufaniem, lub bezpośrednio do dyrektora placówki.

3. Zasady bezpiecznych relacji między uczestnikami
  1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby:
  • Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
  • Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.
  • Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy koleżanek.
  • Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
  • Masz prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
  • Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i szkolnych aktywności.
  1. Zasady komunikacji między uczestnikami:
  • Zachowuj życzliwość i szacunek wobec koleżanek.
  • Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra innych osób.
  • Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
  • Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji.
  • Stosuj formy grzecznościowe.
  • Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
  1. Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni:
  • Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.
  • Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
  • Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.
  • Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku koleżanek i pracowników CRH bez ich wyraźnej zgody.
  • Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
  1. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie:
  • Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany, wykluczany z grupy.
  • Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie koleżanki naruszają jej integralność fizyczną.
  • Szanuj przestrzeń intymną koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  • Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj koleżanek.
  • Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach i innych osobach bliskich koleżanek, nauczycielach czy innych dorosłych osobach.
  • Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
  • Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką zabawę słowną.
  • Nie narażaj siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu tak fizycznemu, jak i psychicznemu.
  • Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu koleżanek.
  • Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody.
  1. Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy:
  • Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
  • Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
  • Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
  • Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
  • Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
  • Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.
  • Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
  • Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci.
  • Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.
  • Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
  • Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
  1. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów:
  • Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę.
  • Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną.
  • Zadbaj o odpowiednie miejsce i czas na rozmowę.
  • Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
  • Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałaś dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałaś jej komunikat.
  • Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
  • Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
  • Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc nauczyciela, psychologa lub dyrektora CRH. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie zostawiaj nierozwiązanego konfliktu.
  • Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym pracownika CRH.
4. Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc
  • W sytuacji gdy:
    • doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w CRH lub poza nim,
    • jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
    • dzieje się coś niepokojącego,
    • przeżywasz trudne chwile,
    • nie zostawaj z tym sama. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.
  • Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w CRH o pomoc:
    • osoba przyjmująca zgłoszenia o krzywdzeniu / osoba zaufania;
    • psycholog;
    • każdy nauczyciel i pracownik CRH, którego darzysz zaufaniem.
  • Możesz też szukać wsparcia poza CRH. Warto znać telefony zaufania i miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc:
    • 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
    • 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
    • 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.